Πότε πρέπει να πάω το παιδί μου σε λογοθεραπευτή ;
Οι αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές χρήζουν άμεσης παρέμβασης καθώς είναι πιθανό να επηρεάσουν το άτομο ψυχοκοινωνικά. Η έγκαιρη και έγκυρη αξιολόγηση αλλά και παρέμβαση είναι ο μόνος τρόπος αποφυγής σε τέτοιου είδους επιπτώσεις.Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας συχνά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην άρθρωση των φωνημάτων σε επίπεδο λέξη αλλά και σύνταξης προτάσεων.
Από την ηλικία των 3 χρόνων έως των 6 χρόνων παρουσιάζεται σημαντική γλωσσικής εξέλιξη στην ανάπτυξη του παιδιού καθώς αναπτύσσεται η κατανόηση και η έκφραση.Έως τα 5 έτη τα παιδιά χρησιμοποιούν μεγάλες και σύνθετες προτάσεις, γραμματικά σωστές προτάσεις, κατονομάζουν τα χρώματα και διηγούνται πρόσφατα γεγονότα και μικρές ιστορίες.
Ενώ πρέπει να αρθρώνουν σωστά όλα τα φωνήματα εκτός από το /ρ/ για το οποίο έχει λίγο χρόνο ακόμα ώστε να φτάσει στην ηλικία κατάκτησης του. Βέβαια είναι σημαντικό να τονίσουμε ό,τι το παιδί θα πρέπει να είναι έτοιμο τόσο για την προφορική – λεκτική επικοινωνία όσο και για την γραπτή μέχρι την ηλικία που θα πάει σχολείο. Επίσης, θα πρέπει να έχει κατακτήσει όλες τις προ-μαθηματικές έννοιες, ώστε να έχει μια ομαλή μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο.
Αν παρατηρήσετε κάτι από τα παρακάτω απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή:
• Απουσία ομιλίας έως την ηλικία των 2 ετών περίπου
• Χρήση φωνηέντων προς αντικατάσταση συλλαβών π.χ. αατό αντί για παγωτό
• Χρήση μονολεκτικών απαντήσεων
• Περιορισμένο λεξιλόγιο σε σχέση με συνομηλίκους του
• Δεν ακολουθεί απλές εντολές π.χ. (φέρε την μπάλα) και σύνθετες εντολές π.χ. (βάλε την μπάλα μέσα στο καλάθι) ανάλογα με την ηλικία του
• Δεν απαντά σε ερωτήσεις αλλά τις επαναλαμβάνει π.χ. ερώτηση «πήγες σχολείο;» – απάντηση «πήγες σχολείο;»
• Δεν κατανοεί την σημασία των επιρρημάτων πάνω , κάτω, πίσω, μπροστά κ.τ.λ.
• Μπερδεύει τα φύλλα- γένη π.χ. λέει «αυτός έφυγε» αναφερόμενο στην αδερφή του
• Μπλοκαρίσματα στην ομιλία π.χ. μμμμ-μαμά
• Επανάληψη συλλαβών π.χ. παπαπα -παγωτό
• Υπερβολικά γρήγορος ρυθμός ομιλίας
• Δεν γίνεται κατανοητό από μη οικεία πρόσωπα
• Δεν παράγει φωνήματα π.χ. /σ/, /ρ/,/ξ/,/π/κ.τ.λ.
• Αντικαθιστά φωνήματα π.χ. το β το λέει δ, το θ το λέει φ
• Χρησιμοποιεί μονολεκτικές φράσεις σε ηλικία άνω των 2 ετών π.χ. αντί για «θέλω βόλτα» λέει «βόλτα»
• Κάνει συχνά γραμματικά και εκφραστικά λάθη π.χ. αντί για «εχθές βρήκα» λέει «εχθές βρίσκω»
• Δεν χρησιμοποιεί ορθή σύνταξη στις εκφραστικές του προτάσεις
• Δυσκολεύεται να διηγηθεί απλά πρόσφατα γεγονότα
• Του μιλάτε και σας αγνοεί
• Δεν αντιδρά σε θορύβους
• Αντιδρά υπερβολικά έντονα σε θορύβους
• Δεν κατανοεί αυτά που του λέτε
• Δεν χρησιμοποιεί άρθρα / επίθετα στο λόγο του
• Δεν χρησιμοποιεί πληθυντικό αριθμό
• Δυσκολεύεται σε δραστηριότητες ακουστικής διάκρισης και οπτικής αντίληψης
• Δεν σας κοιτά στα μάτια όταν του μιλάτε
• Το παιχνίδι του είναι μονότονο και επαναλαμβανόμενο
• Μοναχικό παιχνίδι
• Δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του
• Δεν μιμείται κινήσεις και εκφράσεις του προσώπου σας
• Αγνοεί τα άτομα γύρω του και το τι συμβαίνει γύρω του
• Επαναλαμβάνει τις ίδιες λέξεις και φράσεις ξανά και ξανά
• Αναφέρεται στον εαυτό του σε τρίτο ενικό πρόσωπο
• Δυσκολεύεται να επικοινωνήσει τις επιθυμίες του
• Διαφυγή τροφής / ποτού από τα χείλη
• Βήχας κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά την κατάποση τροφής/ ποτού
• Μεγάλη προσπάθεια ή και περισσότερος χρόνου κατά της μάσηση ή την κατάποση
• Αποφυγή σκληρών τροφών
Ποια είναι καλύτερη ηλικία παρέμβασης για το παιδί ;
Η καλύτερη ηλικία παρέμβασης είναι 3-5 ετών στο στάδιο όπου ο λόγος έχει σημαντική ανάπτυξη και μέσω της παρέμβασης το παιδί δεν θα περιοριστεί εκφραστικά αλλά θα αντιθέτως θα εξελιχθεί καλύτερα. Ενώ στις περιπτώσεις νευρολογικών δυσκολιών και συνδρόμων η παρέμβαση όσο πιο άμεσα γίνεται τόσο θετικότερα είναι τα αποτελέσματα έχει για το παιδί .
Επικοινωνήστε μαζί μας για προγραμματίσουμε μια δωρεάν αξιολόγηση λογοθεραπείας.
Λόγω covid-19 τα ραντεβού κλείνονται αποκλειστικά τηλεφωνικά ή μέσω της ειδικής εφαρμογής που υπάρχει στη σελίδα μας πατώντας το κουμπί <<Κλείστε μια δωρεάν αξιολόγηση>> ώστε να έρθουμε σε επαφή μαζί σας.